INBISCO QHSE Community
8 okt 2024
De term ISO 9001 zie je vaak langskomen in het kwaliteitsmanagement domein. Maar wat deze term precies inhoudt en wat deze kan betekenen voor jouw bedrijf is voor sommigen nog wat onduidelijk.
Onze Management Systemen zijn uiterst handig voor kwaliteitsmanagement en zijn onder andere bedoeld om bedrijven te helpen met het behalen van hun ISO-certificeringen. ISO-certificeringen zijn dan ook één van de meest belangrijke doelen van kwaliteit, risico- en procesmanagement, wat de reden is dat we in deze blog wat dieper ingaan op een zeer bekende ISO, namelijk; de ISO 9001.
Bijna elke bedrijfssector kent de ISO 9001 norm wel en dit is ook wel voor een reden. De ISO 9001 is namelijk een van de meest bekende internationale normen voor Kwaliteitsmanagementsystemen.
De ISO 9001 is een van de vele normen gecreëerd door de wereldwijde organisatie ISO (International Standardization Organization) en is bedoeld om te beoordelen of een bedrijf kan voldoen aan de eisen van hun klanten. In het Nederlands heet deze norm ook wel de NEN-EN-ISO 9001, waarin de NEN staat voor de Nederlandse instelling die de norm aanpast en beschikbaar maakt voor de Nederlandse markt en de EN staat voor de Europese Instelling die de ISO binnen Europa regelt. De laatste versie van de ISO 9001 norm werd in 2015 gepubliceerd en bestaat uit 10 hoofdstukken, waarvan in hoofdstuk 4 tot en met 10 de specifieke eisen staan waaraan men moet voldoen om een ISO 9001 certificering te krijgen.
De ISO 9001 geeft duidelijke richtlijnen die terug moeten komen in een goed kwaliteitsmanagementsysteem. De norm staat onder andere voor transparantie, betrouwbaarheid en of bedrijven daadwerkelijk kunnen doen wat ze hun klanten beloven! Waarom kwaliteitsmanagement? Kwaliteitsmanagement is een bijzonder belangrijk aspect binnen een organisatie en komt dan ook terug in elk bedrijfsonderdeel van het proces wat jouw uiteindelijke product op de markt brengt. Goed kwaliteitsmanagement zorgt er dan ook voor dat jouw bedrijf zich kan voldoen aan alle behoeftes, wetgevingen, wensen en eisen van alle belanghebbende van jouw bedrijf. De ISO- 9001 norm helpt bedrijven daarom beter hun processen te beheren, controleren, te verbeteren en zo uiteindelijk meer grip te krijgen op hun kwaliteit. Men begint dus met kwaliteitsmanagement en behaalt dan de ISO 9001 als bewijs voor transparantie en betrouwbaarheid.
Maar zoals je misschien al had bedacht is een ISO 9001 niet zomaar behaald en heeft dit eerst grondige voorbereidingen en een goed kwaliteitsmanagementsysteem nodig. Als deze twee aspecten eenmaal zijn behaald, wordt er voor een ISO 9001 certificeren gekeken naar de volgende normen:
Kwaliteitsmanagement is niet alleen goed voor jouw bedrijfsprocessen en business structuur maar helpt jouw bedrijf ook om aan alle eisen/wensen en behoeftes van je klant te voldoen. Met een ISO 9001 certificaat laat je zien dat je kwaliteitsbeleid voldoet aan alle eisen en laat kwaliteit, betrouwbaarheid en transparantie zien in je product of service naar huidige en nieuwe klanten. Daarnaast kun je met kwaliteitsverbetering kosten besparen doordat je risico’s en afwijkingen te slim af bent, kun je je klanttevredenheid verhogen en zelfs je omzet verhogen.
Een ISO 9001 certificaat kun je verkrijgen door een onafhankelijke, onpartijdige en deskundige instelling jouw bedrijf te laten beoordelen. Je kunt altijd een aanvraag doen voor een ISO-certificering, maar het is aan te raden om dit te doen na een zorgvuldig kwaliteitsbeleid waarin alle normen van de ISO goed zijn inbegrepen.
Om ervoor te zorgen dat jij een effectief en ISO-waardig kwaliteitsbeleid kan uitvoeren binnen je bedrijf heb je natuurlijk een goed kwaliteitsmanagementsysteem nodig. Onze Management systemen in proces, risico en kwaliteitsmanagement zijn ontwikkeld met de ISO 9001 aan hun basis en zijn daarom het perfecte management systeem voor het behalen van de ISO 9001. Met onze managementsystemen creëer je inzicht, structuur en transparantie in al je bedrijfsprocessen, kun je afwijkingen traceren, melden, registreren en beheren en risicoanalyses uitvoeren om er achter te komen waar mogelijke valkuilen of mogelijkheden liggen voor verbetering.
Hier vind je onze nieuwste blogs, evenementen, demomiddagen en klantverhalen. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en laat je inspireren door praktijkvoorbeelden op het gebied van kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu.