Wat is ISO 9001?

Onze Management Systemen zijn uiterst handig voor kwaliteitsmanagement en zijn onder andere bedoeld om bedrijven te helpen met het behalen van hun ISO-certificeringen. ISO-certificeringen zijn dan ook één van de meest belangrijke doelen van kwaliteit, risico- en procesmanagement, wat de reden is dat we in deze blog wat dieper ingaan op een zeer bekende ISO, namelijk; de ISO 9001.

Wat is ISO 9001? 

Bijna elke bedrijfssector kent de ISO 9001 norm wel en dit is ook wel voor een reden. De ISO 9001 is namelijk een van de meest bekende internationale normen voor Kwaliteitsmanagementsystemen.  

De ISO 9001 is een van de vele normen gecreëerd door de wereldwijde organisatie ISO (International Standardization Organization) en is bedoeld om te beoordelen of een bedrijf kan voldoen aan de eisen van hun klanten. In het Nederlands heet deze norm ook wel de NEN-EN-ISO 9001, waarin de NEN staat voor de Nederlandse instelling die de norm aanpast en beschikbaar maakt voor de Nederlandse markt en de EN staat voor de Europese Instelling die de ISO binnen Europa regelt. De laatste versie van de ISO 9001 norm werd in 2015 gepubliceerd en bestaat uit 10 hoofdstukken, waarvan in hoofdstuk 4 tot en met 10 de specifieke eisen staan waaraan men moet voldoen om een ISO 9001 certificering te krijgen. 

Wat houdt de ISO 9001 in? 

De ISO 9001 geeft duidelijke richtlijnen die terug moeten komen in een goed kwaliteitsmanagementsysteem. De norm staat onder andere voor transparantie, betrouwbaarheid en of bedrijven daadwerkelijk kunnen doen wat ze hun klanten beloven! Waarom kwaliteitsmanagement? Kwaliteitsmanagement is een bijzonder belangrijk aspect binnen een organisatie en komt dan ook terug in elk bedrijfsonderdeel van het proces wat jouw uiteindelijke product op de markt brengt. Goed kwaliteitsmanagement zorgt er dan ook voor dat jouw bedrijf zich kan voldoen aan alle behoeftes, wetgevingen, wensen en eisen van alle belanghebbende van jouw bedrijf. De ISO- 9001 norm helpt bedrijven daarom beter hun processen te beheren, controleren, te verbeteren en zo uiteindelijk meer grip te krijgen op hun kwaliteit. Men begint dus met kwaliteitsmanagement en behaalt dan de ISO 9001 als bewijs voor transparantie en betrouwbaarheid.  

De eisen van ISO 9001 

Maar zoals je misschien al had bedacht is een ISO 9001 niet zomaar behaald en heeft dit eerst grondige voorbereidingen en een goed kwaliteitsmanagementsysteem nodig. Als deze twee aspecten eenmaal zijn behaald, wordt er voor een ISO 9001 certificeren gekeken naar de volgende normen: 

  1. De eerste norm (hoofdstuk 4) gaat over hoe de organisatie functioneert ten opzichte van haar stakeholders en welke mogelijke risico’s er spelen binnen en rondom de desbetreffende organisatie. Bij deze norm komen dus goed stakeholdermanagement en risicomanagement om de hoek kijken.  
  2. De tweede norm (hoofdstuk 5) gaat over de verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de directie bij, met name, het kwaliteitsmanagementsysteem en kwaliteitsbeleid. Deze norm eist van de directie dat deze goed leiderschap toont en verantwoordelijkheid neemt voor het creëren en onderhouden van het kwaliteitsbeleid. De directie moet hun betrokkenheid aantoonbaar maken via een gedocumenteerde beleidsverklaring waarin duidelijke en concrete doelstellingen van het beleid worden inbegrepen.  
  3. De derde norm (hoofdstuk 6) gaat over het plannen van je kwaliteitsdoelstellingen en duidelijkheid over hoe je deze gaat behalen. Deze norm eist dat je een correcte en transparante planning maakt voor je kwaliteitsmanagementsysteem en hierbij concrete voorbeelden laat zien zoals je auditplannen, je plannen voor risicoanalyses, verbeterplannen of je opleidingsplannen. 
  4. De vierde norm (hoofdstuk 7) gaat over hoe jij je kwaliteitsmanagementsysteem in de realiteit wilt gaan toepassen en welke middelen je hiervoor beschikbaar maakt. Denk hierbij aan welke personen je managementsysteem gaan implementeren en uitvoeren en hiervoor de geschikte kwaliteiten en competenties hebben en of de geschikte omgeving beschikbaar is om alle doelstellingen uit te voeren (bijv. hygiëne, kleding, temperatuur, etc...).  
  5. De vijfde norm (hoofdstuk 8) wordt ook wel gezien als een van de belangrijkste normen voor je ISO en betreft de daadwerkelijke uitvoering van je kwaliteitsbeleid en managementsysteem. Deze norm heeft direct impact of al je hoofdactiviteiten en laat zien of je de operationele planning en beheersing goed kan laten verlopen. Bij deze norm is het belangrijk dat je je aan je product/service eisen kan houden en dat je hiermee verbonden communicatie met de klant goed verloopt. Ook is het belangrijk dat al jou relevante bedrijfsprocessen goed worden beheerd en uitgevoerd.  
  6. De zesde norm (hoofdstuk 9) betreft de evaluatie van je kwaliteitsbeleid. Bij deze norm wordt de klanttevredenheid van je beleid gemeten en wordt er gekeken naar hoe de communicatie en samenwerking met je toeleveranciers verloopt. Daarnaast worden er interne audits uitgevoerd om te beoordelen of je je (nog) aan de eisen van de ISO 9001 hebt gehouden. Als laatste zal er worden gekeken naar verbeteringsmogelijkheden voor de directie; ook wel de directiebeoordeling genoemd 
  7. De laatste norm (hoofdstuk 10), gaat over alle aspecten van verbetering van je bedrijf. Dit laatste aspect is cruciaal want het laat zien of je bedrijf zich bezighoudt met het documenteren van afwijkingen van bedrijfsprocessen en of de juiste maatregelen hiervoor zijn genomen. Deze norm houdt zich daarom voornamelijk ook bezig met continue verbetering. Hierbij gaat het om hoe de problemen binnen je organisatie structureel worden opgelost en of alle oorzaken van de afwijking duidelijk zijn vastgelegd en worden geanalyseerd.  

Waarom de ISO 9001? 

Kwaliteitsmanagement is niet alleen goed voor jouw bedrijfsprocessen en business structuur maar helpt jouw bedrijf ook om aan alle eisen/wensen en behoeftes van je klant te voldoen. Met een ISO 9001 certificaat laat je zien dat je kwaliteitsbeleid voldoet aan alle eisen en laat kwaliteit, betrouwbaarheid en transparantie zien in je product of service naar huidige en nieuwe klanten. Daarnaast kun je met kwaliteitsverbetering kosten besparen doordat je risico’s en afwijkingen te slim af bent, kun je je klanttevredenheid verhogen en zelfs je omzet verhogen.  

Hoe krijg ik een ISO 9001 certificaat? 

Een ISO 9001 certificaat kun je verkrijgen door een onafhankelijke, onpartijdige en deskundige instelling jouw bedrijf te laten beoordelen. Je kunt altijd een aanvraag doen voor een ISO-certificering, maar het is aan te raden om dit te doen na een zorgvuldig kwaliteitsbeleid waarin alle normen van de ISO goed zijn inbegrepen.  

INBISCO Kwaliteitsmanagementsystemen voor ISO 9001 

Om ervoor te zorgen dat jij een effectief en ISO-waardig kwaliteitsbeleid kan uitvoeren binnen je bedrijf heb je natuurlijk een goed kwaliteitsmanagementsysteem nodig. Onze Management systemen in proces, risico en kwaliteitsmanagement zijn ontwikkeld met de ISO 9001 aan hun basis en zijn daarom het perfecte management systeem voor het behalen van de ISO 9001. Met onze managementsystemen creëer je inzicht, structuur en transparantie in al je bedrijfsprocessen, kun je afwijkingen traceren, melden, registreren en beheren en risicoanalyses uitvoeren om er achter te komen waar mogelijke valkuilen of mogelijkheden liggen voor verbetering.

Meer weten over de ISO 9001 en hoe wij je kunnen helpen deze te behalen? Neem dan vooral contact met ons op en wij helpen je maar al te graag!

 

Onze software

Contact 

Plan een demo

Laat hieronder je gegevens achter en we maken zo snel als mogelijk een afspraak! Liever direct contact? Bel gerust naar: 085 - 00 43 847.

 

plan maar in!
Servicedesk

085 - 00 43 849

Algemeen

085 - 00 43 847

Noodtelefoon

085 - 00 43 857

 

Bezoek- en postadres
Baanhoek 144A
3361 GM Sliedrecht

Email 
info@inbisco.nl

Inschrijven INBISCO update

Schrijf in