Ondernemen in een nieuw economisch tijdperk (deel 1)

Ondernemers willen vaak wel inspelen op veranderingen, maar hoe doe je dat? En hoe zorg je dat je je medewerkers daarin meekrijgt? In deze eerste blog over dit inderwerp in en hoe je optimaal gebruik kunt maken van de aanwezige kennis in jouw organisatie.

Een nieuw tijdperk

Ondernemingen, organisaties en burgers zijn de afgelopen decennia geconfronteerd met veel nieuwe, vooral technologische ontwikkelingen. Deze nieuwe technologie biedt ons snel toegang tot allerlei informatie. We kunnen deze informatie gemakkelijk vinden en snel met elkaar delen. We kopen exponentieel meer via internet en klanten krijgen een hoge graad van dienstverlening (zelfs op dezelfde dag afleveren). Ook nieuwe productiemethoden zoals 3D-printen en robotisering zorgen ervoor dat mens en arbeid zich anders gaan ontwikkelen. Kortom, een veelheid aan veranderingen waar iedereen mee te maken krijgt. Spraken we de laatste decennia van een tijdperk van verandering waarin we steeds met relatief kleine stappen vooruitgingen, inmiddels zitten we midden in een verandering van een tijdperk, waarin we een sprong zullen moeten maken. Zo’n nieuw tijdperk dient zich eens in de 150 jaar aan en kenmerkt zich doordat er tegelijkertijd een crisis is op maatschappelijk, economisch en financieel vlak. 
 
Veel bedrijven proberen zich dan ook elk jaar weer aan te passen en zijn vaak gedwongen om als ultiem middel de kosten te verlagen en nog meer productiviteit te vragen van medewerkers. Al helemaal nu met de Corona crisis, worden veel bedrijven geforceerd creatief te zijn en hun strategie zodanig aan te passen dat ze ook deze tijden goed kunnen doorkomen. Vaak is er door de operationele druk dan geen tijd en geld om nieuwe producten en diensten een kans van slagen te bieden. De strategie wordt hierdoor dan vaak verdedigend aangepast. Het ontbreekt aan het bepalen van een heldere strategie met de daarbij behorende keuzes en deze geaccepteerd te krijgen binnen de organisatie. 
 
Maar nieuwe organisatievormen dienen zich inmiddels aan: coöperaties, federaties en coalities laten zich in verschillende sectoren al zien en werken vanuit een digitaal platform. De kenmerken van deze organisatievormen zijn transparantie, ondernemen op basis van vertrouwen, open communicatie en afspraken over rendement. Daarbij zijn er nieuwe ondernemingen die, zonder de ballast van het verleden, zich snel en winstgevend ontwikkelen. Zij hebben de wind in de zeilen door de praktische uitvoering van innovatie en durf. 
 

Activeren van de collectieve intelligentie 

Het coöperatieve denken en handelen komt steeds beter tot zijn recht bij bestaande bedrijven. Medewerkers willen ook graag participeren, deelgenoot zijn van de activiteiten en bijdragen aan het succes van de onderneming. Zij willen naast hun ‘functie’ verschillende rollen op zich nemen om hun talenten breed voor het bedrijf in te kunnen zetten. Voor het management is het de kans om de collectieve intelligentie van de organisatie aan te boren. Niet de organisatievorm maar het primaire proces en de rol van de medewerker staan daarbij centraal. Om gebruik te kunnen maken van innovatieve ontwikkelingen, dient het bestaande businessmodel vaak aangepast te worden.

De gevolgen van deze nieuwe ontwikkelingen worden vaak voor de gehele organisatie merkbaar. De innovatie bij bedrijven gaat daardoor hand in hand met het transformeren van de organisatie; het gevolg van het doorvoeren van een ‘nieuwe’ werkwijze. Dit geldt voor de eigen organisatie, maar zeker ook bij complete bedrijfsketens waarbij de betrokken partijen ook slimmer moeten gaan samenwerken. Van cruciaal belang bij zo’n transitie is dat alle partijen gezamenlijk, met de aanwezige kennis en expertise, een businessmodel met de daarbij behorende processen ontwikkelen. Door deze betrokkenheid vooraf te realiseren zorg je voor voldoende draagvlak (de win-win houding) en voorkom je de angst voor de verandering. De noodzakelijke transformatie wordt zo van binnenuit gecreëerd en kan op een relatief eenvoudige manier en zonder weerstand worden geïmplementeerd.

Hoe kun je deze transformatie zo goed mogelijk aanpakken?

In deel 2 over dit onderwerp zullen we ingaan op hoe je deze transformatie zo goed mogelijk kunt aanpakken met de succesvolle RASCI methode. Geïnteresseerd? lees dan snel verder in onze tweede blog over ondernemen in het nieuwe economische tijdsperk!

Geïnteresseerd in onze software?

Neem dan vooral contact met ons op en vraag een gratis demo aan! 

Onze software 

Plan een demo

Laat hieronder je gegevens achter en we maken zo snel als mogelijk een afspraak! Liever direct contact? Bel gerust naar: 085 - 00 43 847.

 

plan maar in!
Servicedesk

085 - 00 43 849

Algemeen

085 - 00 43 847

Noodtelefoon

085 - 00 43 857

 

Bezoek- en postadres
Baanhoek 144A
3361 GM Sliedrecht

Email 
info@inbisco.nl

Inschrijven INBISCO update

Schrijf in